Privacy verklaring
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
In dit privacyreglement zijn de volgende definities van toepassing, waarbij zoveel mogelijk aansluiting is gezocht bij de betekenis die daaraan wordt toegekend in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Indien dit reglement niet voorziet, dienen de definities te worden afgeleid uit de AVG.
- Persoonsgegevens: Elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon.
- Persoonsregistratie: Een samenhangende verzameling (geautomatiseerd dan wel niet geautomatiseerd) van op verschillende personen betrekking hebbende gegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bewerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwisselen of vernietigen van gegevens.
- Bestand: Elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens, ongeacht of dit geheel van gegevens gecentraliseerd is of verspreid op een functioneel of geografisch bepaalde wijze, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen.
- Zorg: Voorzieningen tot behoud, herstel of ter bevordering van de arbeidsgeschiktheid, alsmede strekkende tot verbetering van levensomstandigheden van betrokkenen, inclusief maatschappelijke dienstverlening.
- Verantwoordelijke van de persoonsregistratie: Primero Zorg, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer [….], kantoorhoudend aan de Capitool 10 te Enschede, die exclusief verantwoordelijk is voor het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens.
- Betrokkene: De persoon over wie persoonsgegevens in de persoonsregistratie zijn opgenomen.
- Derde: Elke persoon of organisatie, anders dan de betrokkene of de verantwoordelijke, die gerechtigd is om persoonsgegevens te verwerken.
- Ontvanger: Degene aan wie de persoonsgegevens worden verstrekt.
- Toestemming van de betrokkene: Elke vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokkene aanvaardt dat op hem/haar betrekking hebbende persoonsgegevens worden verwerkt.
- De Autoriteit Persoonsbescherming (AP) is verantwoordelijk voor het toezicht op de verwerking van persoonsgegevens in Nederland in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de privacywetgeving. De privacyrechten onder de AVG omvatten:
- Het recht op dataportabiliteit: het recht om persoonsgegevens over te dragen.
- Het recht op vergetelheid: het recht om ‘vergeten’ te worden, waarbij persoonsgegevens gewist worden.
- Recht op inzage: het recht van mensen om hun persoonsgegevens in te zien.
- Recht op rectificatie en aanvulling: het recht om persoonsgegevens te wijzigen of aan te vullen.
- Het recht op beperking van de verwerking: het recht om de verwerking van persoonsgegevens te beperken.
- Het recht met betrekking tot geautomatiseerde besluitvorming en profilering: het recht op een menselijke beoordeling bij besluiten die geautomatiseerd worden genomen.
- Het recht om bezwaar te maken tegen de gegevensverwerking.
- Ten slotte hebben mensen recht op duidelijke informatie over hoe hun persoonsgegevens worden behandeld.
Deze privacyrechten zijn bedoeld om betrokkenen te beschermen en hen controle te geven over hun persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsbescherming zorgt ervoor dat organisaties zich aan deze rechten houden en dat persoonsgegevens op een veilige en eerlijke manier worden verwerkt.
Artikel 2: Werkingssfeer
Dit reglement is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens en de verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zullen worden opgenomen betreffende betrokkenen die zorg van Primero Zorg ontvangen of diensten hebben ontvangen.
Artikel 3: Toestemming
- De betrokkene wordt schriftelijk om toestemming gevraagd om in overleg te kunnen treden en/of informatie uit te wisselen met instanties die de zorg financieren en/of andere relevante instanties, zoals personeelsadministratie, verzekeringsadviseurs, verwijzers, het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) en artsen.
- Een kopie van de schriftelijke toestemming wordt op verzoek meegezonden bij schriftelijke rapportages of bij een verzoek om inlichtingen betreffende een betrokkene.
Artikel 4: Primero Zorg, verantwoordelijkheid
- Primero Zorg is verantwoordelijk voor de naleving van de bepalingen in dit reglement en voor de juistheid en volledigheid van de opgenomen gegevens.
- Primero Zorg zorgt ervoor dat persoonsgegevens afdoende worden beveiligd tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking door het implementeren van passende technische en organisatorische maatregelen. Hierbij wordt een passend beveiligingsniveau gegarandeerd, rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van tenuitvoerlegging.
- De dagelijkse zorg voor de persoonsregistraties wordt toevertrouwd aan één of meer medewerkers, werkzaam voor Primero Zorg. Deze medewerkers verwerken persoonsgegevens uitsluitend in opdracht van Primero Zorg.
Artikel 5: Inhoud persoonsgegevens
- De persoonsgegevens kunnen de volgende gegevens omvatten:
- Personalia (inclusief personalia van een eventuele wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde van betrokkene)
- Identificatienummer / Burger Service Nummer (BSN)
- Adres, telefoonnummer en e-mailadres
- Geboortedatum, geboorteplaats, geslacht, burgerlijke staat en geloofsovertuiging/zingeving
- Zorginhoudelijke gegevens, beelden/video’s
- Financiële en administratieve gegevens
- Daarnaast kunnen de volgende gegevens worden opgenomen in de registratie van persoonsgegevens:
- Gegevens betreffende een verzekeringsmaatschappij
- Gegevens betreffende zorgverleners, een zorginstelling, zorgkantoor en/of uitvoeringsinstelling.
Artikel 6: Doeleinden, registratie, verwerking
- Het registreren van persoonsgegevens vindt uitsluitend plaats in zoverre dit noodzakelijk is voor een verantwoorde zorgverlening aan betrokkenen.
- De registratie en verwerking van persoonsgegevens vinden plaats ten behoeve van een juiste en doelmatige zorgverlening, teneinde productiegegevens vast te leggen, voor de financiële afhandeling van de geleverde zorg en voor statistische doeleinden met betrekking tot de zorgverlening.
- Persoonsgegevens van betrokkenen worden slechts verwerkt indien aan een van de volgende voorwaarden is voldaan:
- De betrokkene heeft ondubbelzinnig toestemming verleend voor de verwerking.
- De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen op verzoek van de betrokkene, die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst.
- De gegevensverwerking is vereist om aan een wettelijke verplichting te voldoen.
- De gegevensverwerking is noodzakelijk voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van Primero Zorg of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang van de betrokkene prevaleert.
- De persoonsgegevens worden op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt en niet verder verwerkt op een wijze die onverenigbaar is met de doeleinden waarvoor ze zijn verkregen.
Artikel 7: Verstrekking van persoonsgegevens
- Persoonsgegevens worden uitsluitend verstrekt aan personen werkzaam ten behoeve van Primero Zorg die deze gegevens in het kader van hun taakuitoefening of dienstverlening mogen ontvangen en indien dit in overeenstemming is met de in artikel 6 genoemde doeleinden.
- Aan derden worden persoonsgegevens uitsluitend verstrekt indien dit noodzakelijk is op grond van een wettelijk voorschrift en/of voor het doel van de registratie. Hieronder vallen onder andere zorgverzekeraars, zorgkantoren, uitvoeringsinstellingen, gemeenten, het College van Zorgverzekeringen (CVZ) en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Ministerie van VWS).
Artikel 8: Toegang tot de registratie van persoonsgegevens
- Uitsluitend personen binnen Primero Zorg, aangewezen door de directie en daartoe in het kader van hun taakuitoefening gerechtigd, hebben toegang tot de registratie van persoonsgegevens.
- De gebruikers van de registratie omvatten de directie van Primero Zorg en de cliëntadministratie. Elke gebruiker heeft specifieke bevoegdheden met betrekking tot het invoeren, wijzigen en verwijderen van gegevens. Bovendien zijn alle gebruikers schriftelijk gebonden aan geheimhouding met betrekking tot de persoonsgegevens.
- Derden hebben toegang tot de registratie van persoonsgegevens indien dit noodzakelijk is op grond van een wettelijk voorschrift. Toegang kan ook worden verleend aan een externe accountant indien dit vereist is voor de uitvoering van diens opdracht.
Artikel 9: Bewaring persoonsgegevens
- De persoonsgegevens van een betrokkene worden gedurende vijftien jaar bewaard vanaf het tijdstip waarop de zorgverlening is geëindigd.
- Gegevens die niet onder het eerste lid van dit artikel vallen, worden gedurende een termijn van zeven jaar bewaard, of zoveel langer als noodzakelijk is.
- Binnen één jaar na het verstrijken van de geldende bewaartermijn, zoals bepaald in dit artikel, worden de gegevens op een verantwoorde manier uit de registratie verwijderd of vernietigd.
Artikel 10: Verband met andere registraties
- Binnen Primero Zorg bestaat een verband tussen de registratie van persoonsgegevens en de persoonsregistratie met betrekking tot de archivering van dossiers en bestanden, evenals met de registraties van persoonsgegevens betreffende verschillende soorten zorgdienstverlening naar financieringsbron (WLZ, WMO, Jeugdwet, PGB, Zorgverzekeringswet, enz.).
- Voor het opvragen van relevante gegevens van betrokkenen en het verstrekken daarvan, bestaat een verband tussen de registratie van persoonsgegevens buiten Primero Zorg en onder andere de Belastingdienst, zorgverlenende instellingen, uitvoeringsinstellingen, zorgkantoren en de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA).
Artikel 11: Verstrekking (identiteit)gegevens aan betrokkenen
- Indien persoonsgegevens direct bij de betrokkene worden verkregen, deelt Primero Zorg vóór het verkrijgen van de persoonsgegevens aan de betrokkene de identiteit van Primero Zorg en de doeleinden van de verwerking mee.
- Indien persoonsgegevens door Primero Zorg worden verkregen van een ander dan de betrokkene, deelt Primero Zorg aan de betrokkene de identiteit en de doeleinden van de verwerking mee, en wel op het moment van vastlegging van de gegevens of op het moment dat de gegevens aan derden worden verstrekt, indien dit is bedoeld, tenzij de betrokkene daarvan al op de hoogte is.
- De mededelingen aan de betrokkene als bedoeld in lid 1 en lid 2 van dit artikel worden niet gedaan indien mededeling aan de betrokkene onmogelijk blijkt of een onevenredige inspanning vereist, of indien de vastlegging of de verstrekking van de gegevens wettelijk is voorgeschreven. In dat geval legt Primero Zorg de herkomst van de gegevens vast in haar dossier.
Artikel 12: Rechten van betrokkenen
- De betrokkene heeft het recht Primero Zorg te verzoeken mede te delen of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt. Primero Zorg geeft binnen vier weken na een dergelijk verzoek, indien persoonsgegevens worden verwerkt, een overzicht van de gegevens, het doel van de verwerking en de herkomst van de gegevens. Verstrekking van de gegevens kan worden geweigerd als dit noodzakelijk is ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een derde.
- De betrokkene heeft het recht Primero Zorg te verzoeken de opgenomen persoonsgegevens aan te vullen, te verbeteren, te verwijderen of af te schermen indien deze gegevens onjuist zijn, onvolledig zijn of niet relevant zijn voor het doel van de verwerking. Primero Zorg zal zo spoedig mogelijk aan dit verzoek voldoen, tenzij dit in redelijkheid niet mogelijk is.
- De betrokkene heeft het recht Primero Zorg te verzoeken de bewaarde persoonsgegevens te vernietigen. Primero Zorg zal binnen drie maanden na een dergelijk verzoek van de betrokkene aan dit verzoek voldoen, tenzij het bewaren van de gegevens van aanmerkelijk belang is voor een derde, of indien een wettelijk voorschrift zich daartegen verzet.
- Het verzoek tot verwijdering of vernietiging zoals bedoeld in dit artikel kan ertoe leiden dat Primero Zorg niet langer over voldoende gegevens beschikt – bijvoorbeeld voor de indicatiestelling van de zorg – om op verantwoorde wijze zorg te verlenen. In dat geval kan Primero Zorg de verlening van zorg aan de betrokkene weigeren. Bij een verzoek tot verwijdering of vernietiging zal Primero Zorg de betrokkene hierover informeren.
Artikel 13: Klachten
- Indien een betrokkene van mening is dat Primero Zorg dit reglement niet juist naleeft of op enige andere wijze een klacht heeft met betrekking tot de opgenomen persoonsgegevens, kan de betrokkene schriftelijk een klacht indienen bij de door Primero Zorg ingestelde onafhankelijke Klachtencommissie (klachtenportaal zorg). Hiertoe heeft Primero Zorg een klachtenreglement opgesteld.
- Indien een betrokkene – al dan niet na behandeling van de klacht bij de klachtencommissie van Primero Zorg zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel – van mening blijft dat Primero Zorg dit reglement niet juist naleeft, kan de betrokkene de klacht ter behandeling indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Voor de wijze waarop dit geschiedt, wordt verwezen naar de website van de Autoriteit Persoonsgegevens: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl. Tevens kan de betrokkene hierover een brochure of inlichtingen opvragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Artikel 14: Slotbepalingen
- Iedere betrokkene ontvangt op verzoek een afschrift van dit privacyreglement.
- Dit privacyreglement is vastgesteld door de directie van Primero Zorg en kan te allen tijde door haar worden gewijzigd.
- In alle gevallen waarin dit privacyreglement niet voorziet, beslist de directie van Primero Zorg.
- Dit privacyreglement treedt in werking met ingang van 26-04-2023.
Dit privacyreglement is opgesteld om de bescherming van persoonsgegevens binnen Primero Zorg te waarborgen. Alle medewerkers van Primero Zorg zijn gehouden aan dit reglement en dragen zorg voor een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens. De directie van Primero Zorg is verantwoordelijk voor de naleving van dit reglement en zal zorgdragen voor eventuele aanpassingen of wijzigingen om te voldoen aan relevante wet- en regelgeving.
Primero Zorg is zich ervan bewust dat privacy en gegevensbescherming essentieel zijn voor het vertrouwen van betrokkenen in haar dienstverlening. Daarom wordt er alles aan gedaan om de persoonsgegevens van betrokkenen te beschermen en te waarborgen dat deze in overeenstemming met dit privacyreglement en de geldende privacywetgeving worden verwerkt.
Datum: 31 juli 2023
Directie Primero Zorg
Kamer van Koophandel nummer: 90880021